Supermarktketen Lawson speelt in op stijgende hotelprijzen, flexibel reizen en de shachuhaku-trend

Lawson introduceert een slimme en avontuurlijke oplossing voor camperaars in Japan: overnachten op supermarktparkeerplaatsen met basisvoorzieningen en gemak. De Japanse supermarktketen is gestart met een innovatief proefproject waarbij zes filialen hun parkeerplaatsen beschikbaar stellen voor toeristen met een camper. Reizigers kunnen hier overnachten voor ongeveer €16 tot €20 per nacht, inclusief toegang tot toiletvoorzieningen en het lenen van een stroomkabel. Reserveren gaat eenvoudig online. Het initiatief speelt in op de stijgende hotelprijzen en de groeiende behoefte aan flexibele en betaalbare reisopties. Vooral in landelijke gebieden waar het hotelaanbod beperkt is.

Supermarktparkeerplaatsen transformeren tot slimme overnachtingsplekken.
Lawson speelt met dit concept slim in op meerdere trends, zoals de opkomst van “shachuhaku” (slapen in de auto), het toenemende verlangen naar vrijheid in reizen, en de spreiding van toerisme buiten de drukke steden. Tegelijkertijd benutten ze 24/7 hun bestaande infrastructuur efficiënter en bieden ze buitenlandse toeristen een laagdrempelige, toegankelijke manier om Japan met de camper te verkennen. Bij succes wordt het project mogelijk uitgebreid naar andere regio’s.

Een goed voorbeeld van hoe toerisme, innovatie en gastvrijheid samenkomen.