Waar gaan we naartoe met zijn allen? En wie of wat bepaalt dat?
De invloed van grote maatschappelijke ontwikkelingen op ons vrijetijdsgedrag!
Met vakantie gaan en vrije tijd goed besteden zijn belangrijke pijlers voor ons gevoel van welbevinden. Als sector profiteren we momenteel nog volop van het kapitalistische systeem waarin we leven: economisch gezien draagt de vrijetijdssector aanzienlijk bij aan het Bruto Nationaal Product.
Willen we echter onze toekomst zeker stellen, dan kunnen we er niet omheen: er doen zich grote maatschappelijke ontwikkelingen voor, die de manier waarop we onze vrije tijd besteden – en daarmee het aanbod van toeristische ondernemers – ongemerkt, maar heel direct beïnvloeden.
Flexibiliteit vereist!
In eigen land draagt onze sector veel bij aan de sociale en culture ontwikkelingen. Nederland kent in de zomermaanden meer dan tien grote meerdaagse evenementen die 50.000 tot 200.000 bezoekers trekken. Voor wie een verre vakantie niet is weggelegd, poppen er in verschillende plaatsen buurtcampings op. Ook veel vrijgekomen, veelal cultuurhistorische panden, worden krijgen een nieuwe functie met een vrijetijdsconcept.
Demografisch gezien zullen reisbewegingen wereldwijd toenemen. Alleen al in Nederland verwachten we in 2024 ongeveer 20 miljoen méér toeristen (een groei van 42% de komende jaren uit binnen- en buitenland). Het aantal alleenstaanden neemt toe, evenals het aantal actieve ouderen. We zien enerzijds steeds meer soloreizigers en anderzijds juist grotere samengestelde gezinnen op reis gaan. Dit vraagt om meer flexibiliteit en continuering van de diversiteit in het aanbod van de vrijetijdssector.
Buigen of barsten
De diversiteit aan vrijetijdsconcepten is enorm. Van glamping en virtual travel tot bamping en workations: er is voor elk wat wils en wat men wil, is de ultieme totaalervaring. Tegelijkertijd rijzen de prijzen van accommodaties en vliegtickets tijdens schoolvakanties de pan uit en worden toeristische hotspots hotter dan hot. Deskundigen suggereren dat deze prijzen niet eindeloos kunnen blijven stijgen, maar van ingrijpen is nu nog geen sprake: flexibele schoolvakanties worden nog nauwelijks omarmd, hoewel veel ouders er voorstander van zijn. Het wordt buigen of barsten.
AI, ai ai?
Technologie blijft ook in onze sector een grote rol spelen. Dankzij kunstmatige intelligentie kunnen we virtueel reizen, maar dreigt ook de rol van de traditionele marketingbureaus over te nemen, omdat het bepaalde taken simpelweg veel effectiever kan uitvoeren. Sociale media beïnvloeden ons reisgedrag en zorgen soms voor onverwacht (en ongewenst) lange rijen op populaire locaties. De sector wordt geconfronteerd met terugkerende uitdagingen, zoals personeelstekorten, maar ook relatief nieuwe, zoals verduurzaming. Diezelfde technologie helpt gelukkig de sector ook om onze personeelstekorten op te lossen en onze grootste vervuiler, ons vervoer, slimmer, zuiniger en alternatiever te maken.
Gaan we een zonnige toekomst tegemoet?
Goed nieuws voor onze mentale en fysieke gezondheid: de natuur krijgt een steeds prominentere stoel aan tafel bij de vakantiekeuze. Gebieden met een aantrekkelijk groen, blauw, afwisselend landschap scoren het hoogst in de top 10 van vakantiebestemmingen. De natuur is op zijn minst de meest besproken maatschappelijke ontwikkeling die per direct invloed heeft op ons vakantiegedrag en het besteden van onze vrije tijd. Klimaatdeskundigen spreken elkaar tegen. Maar of je nu sceptisch bent of niet over grote veranderingen of niet, niemand zit te wachten op een hevige storm, bosbrand of andere weergerelateerde onzekerheid op vakantie. Je hebt immers niet het hele jaar gespaard om thuis verslag te doen van een rampvakantie: alleen het mooiste vakantieverhaal telt.
Maak het verschil
Maar wat is nu de impact van al deze geschetste veranderingen op jou persoonlijk en wat op ons als maatschappij? Welke waarden en behoeften zullen uit deze ontwikkelingen voortkomen? Natuurlijk wil jij als vrijetijdsmaker in kunnen spelen op de situatie van morgen, volgende week en lang, lang daarna. Een onderscheidend toekomstbestendig aanbod creëren. Of je visie voor de komende vijf tot tien jaar aanscherpen. Maar hoe? Laat je in de eerste plaats goed informeren en inspireren. Boek gewoon de WLKM Trendpresentatie Bestemming Onbekend.