Eén keer per jaar trakteer ik mijzelf op een week weg. Dat kan van alles zijn: een retreat, zangvakantie, workation of, zoals dit jaar, een inspiratiereis. Deze trips komen voort uit mijn passie voor vrije tijdsconcepten, reizen, culturen en mensen. Alleen op pad gaan geeft mij waardevolle inzichten, zowel privé als voor mijn werk, omdat het ruimte biedt voor reflectie, creativiteit en nieuwe perspectieven op trends en ontwikkelingen.

Afgelopen week had ik het geluk om samen met ondernemers, adviseurs en makelaars uit de recreatie-, toerisme- en vrijetijdssector op reis te gaan naar Porto en de prachtige Dourovallei. Wij hebben ons onder laten dompelen in de Portugese wijnen, porten, streekproducten, ondernemersverhalen, leisure concepten en uiteraard de Fado muziek.
Een greep op de week.

Concepting – Bedrijven waar het klopt
Ondernemers die mijn hart stelen, zijn de bedrijven waar de passie vanaf spat en waar het verhaal en de ervaring klopt. We bezochten Lavandeira Douro Nature & Spa, een luxe wellness- en natuurresort verscholen in de groene heuvels van de Dourovallei. Hier komt luxe en welness samen met een diepe verbondenheid met de natuur. De natuurlijke materialen, het serene landschap en de focus op lokale gerechten zorgen ervoor dat je direct tot rust komt. Er is in een korte periode al enorm veel bereikt, en er liggen nog zoveel kansen. Ik ben benieuwd waar ze over tien jaar staan!

Een ander indrukwekkend bedrijf dat we bezochten, is Quinta de Pacheca, een van de oudste wijnhuizen van Portugal. Hun focus ligt op het combineren van traditie en innovatie. De wijnen worden op traditionele wijze geproduceerd. Tegelijkertijd is de digitale marketing van hoogwaardig niveau en tot op persoonlijk niveau doordacht. Met als missie om de wereld ervan te overtuigen dat de beste wijnen van de wereld uit de Dourovallei komen.
Je kunt hier letterlijk in een gigantisch wijnvat overnachten. Een ervaring die veel toeristen maar wat graag willen beleven, zelfs als de prijs voor een overnachting richting de duizend euro gaat. Want, zo is hun filosofie, je vergeet wat je hoort en ziet maar nooit wat je voelt.

Naast wijn en port maakten we ook kennis met het typisch Portugese product; sardines. Bij Conservas Pinhais werd je bij binnenkomst begroet door de geur van dit specifieke visje. Hoe tof was de rondleiding! In korte tijd kregen we een film te zien, raadden we de recepturen, wierpen we een blik in de fabriek, wrappen we ons eigen blikje, en sloten we af met een proeverij. Het liet je liefde voor sardines helemaal opbloeien.
Dit bedrijf blijft trouw aan zijn ambacht. Alles gebeurt met de hand, van het schoonmaken van de vis tot het verpakken in de bekende kleurrijke blikken. Een heel mooi voorbeeld van hoe een kleinschalig, authentiek bedrijf succesvol kan blijven door vast te houden aan kwaliteit en ambacht, zonder concessies te doen aan modernisering.

Beleving
Beleving, hét toverwoord in de vrijetijdssector, raakt ook mij. Hoe geweldig is het om samen druiven te plukken en ze vervolgens te stampen? De hele week proeverijen van vele soorten port en wijn gecombineerd met bijpassende kazen en gerechten. Tijdens vakantie, in een authentieke omgeving smaakt alles toch nog even intenser, toch?

In Porto bezochten we Neonia. Een thematisch museum dat bezoekers meeneemt naar een alternatieve versie van de stad door interactieve ervaringen. Helaas viel de balans tussen de enthousiaste medewerkers en onze eigen ervaring wat tegen. Dit laat zien dat beleving ook kwetsbaar is; het moet in alle facetten kloppen.

Hoe laat jij je inspireren?
Toch was het hoogtepunt voor mij niet alleen de bedrijven die we bezochten, maar vooral de dynamiek binnen onze groep. De gesprekken met collega’s, de verhalen van andere ondernemers en het delen van ervaringen geven mij nieuwe inzichten en energie.

Het zette me aan het denken: hoe laat jij je inspireren? Of je nu ondernemer bent, medewerker, of simpelweg iemand die van het leven geniet, het opdoen van nieuwe prikkels en ervaringen kan je verder helpen groeien.

Heb je het gevoel dat je geen tijd hebt om je te laten inspireren? Ik kom graag met je in contact om de trends, ontwikkelingen en inzichten die ik heb opgedaan met je te delen. Samen kunnen we nieuwe mogelijkheden binnen je bedrijf ontdekken!